E-bike Leuven Blue-bike

Blue-bike bolt nu ook elektrisch

Alles wat je moet weten over onze eerste circulaire e-bike

Op 13 december is het zover. Vanaf dan vind je onze eerste 15 elektrische Blue-bikes aan het station van Leuven. De vraag naar een elektrische variant klonk steeds luider en krijgt nu dus een pasklaar antwoord. In het kader van circulariteit transformeerden we onze gekende Blue-bikes tot een elektrisch model. Bestaande Blue-bike fietsen worden omgebouwd naar de elektrische variant. Zo behoudt de Blue-bike zijn vertrouwde design en functionaliteiten. Met deze e-bike verken je de stad en haar ruime omgeving op een nieuwe en duurzame manier. Bij pech onderweg staat Ethias ook voor deze elektrische variant paraat.  

Samenvattende infofiche

  • Wat: Eerste 15 circulaire e-bikes van Blue-bike 
  • Wanneer: vanaf woensdag 13 december 
  • Waar: Station Leuven E-lock (Tiensevest)  
  • Voor wie: Iedereen die lid is van Blue-bike. Geen lid? Sluit je hier aan. 
  • Hoe ontlenen: Via de Blue-bike app. Download voor Android en iOS
  • Tarief: € 10 voor de eerste 24u. Volledige tarieven zie je hier. Geniet tijdelijk van een promo en betaal je slechts € 7 voor de eerste 24u. 

Details E-bike 

  • Bereik: 60 – 100 km (afhankelijk van het weer en het gekozen ondersteuningsniveau) 
  • Batterijniveau: Het batterijniveau wordt weergegeven door het aantal brandende lampjes aan de batterij en op de controller aan het stuur. Elk lampje is ongeveer gelijk aan 15 km bereik. Het is de eigen verantwoordelijkheid om te checken of er genoeg bereik is voor de rit die je in gedachten hebt. 
  • Ondersteuning: Er zijn 5 ondersteuningsniveaus. De gebruiker kan deze zelf instellen via de controller.
  • Hoe te gebruiken: In de app lichten we van A tot Z uit hoe je vlot op weg gaat met onze e-bikes. 

Deelnemen 

We plaatsen de e-bikes op de nieuwe Blue-bikelocatie “Station Leuven E-lock (Tiensevest)”. Op deze nieuwe locatie worden 40 Blue-bikes geplaatst: 15 e-bikes en 25 klassieke. Je kan de e-bikes vinden door hun roze plaatje en batterij onder het kenmerkend blauwe mandje. Je vindt en ontleent ze eenvoudig via de Blue-bike app, waar je ook de beschikbaarheid kan raadplegen. Een e-bike ontlenen doe je op dezelfde manier als onze andere fietsen met digitaal slot: open de Blue-bike app, klik op de locatie en selecteer een e-bike uit de lijst met beschikbare fietsen. Daarna maak je een Bluetooth-verbinding met de fiets en springt het slot automatisch open. De e-bikes zijn beschikbaar voor alle Blue-bikeleden. In de opstartfase is het niet mogelijk een e-bike te ontlenen met een voucher. Ook ontlenen via een MaaS-aanbieder zoals Olympus Mobility of KBC Mobile is momenteel nog niet mogelijk. 

 

image
image
Instructies E-bike
Instructies E-bike
image

Circulaire e-bike 

De productie van deze e-bikes past perfect in Blue-bikes zero-waste filosofie. We doopten onze reguliere Blue-bikes om tot circulaire e-bikes met oog voor zorgzaam gebruik van grondstoffen en materialen. Bovendien streven we ernaar om ze maximaal te herstellen en hergebruiken. De batterij kan eenvoudig hersteld en vervangen worden. Zo benutten we kostbare grondstoffen als lithium tot het uiterste.  

De circulaire e-bike is het resultaat van het “Electric Blue project” en kwam tot stand na een succesvolle samenwerking tussen Blue-bike en MoCyclette. Het project kadert binnen het algemene BBBC-project (Belgium Builds Back Circular). Die projectoproep met een subsidie van de Federale Overheid heeft als doel de transitie naar een circulaire economie in België te versnellen. De BBBC wordt zelf gefinancierd door het Europese fonds ‘Next Generation EU’. Deze elektrische circulaire deelfiets vormt een mooie aanvulling op het reeds bestaande aanbod deelfietsen van Blue-bike. 

E-bikes transformeren mobiliteit 

De introductie van elektrische deelfietsen is een belangrijke mijlpaal in de transformatie naar meer duurzame mobiliteit. Ze geven het fietscomfort voor langere en heuvelachtige afstanden namelijk letterlijk een duwtje in de rug.  

We zijn ervan overtuigd dat op deze manier nog meer mensen ervan te kunnen overtuigen om de auto te laten staan en ook voor langere trajecten te kiezen voor een duurzaam alternatief.

Heb je nog vragen, opmerkingen of suggesties? Je kan ons contacteren op info@blue-bike.be. We staan altijd klaar om naar je feedback te luisteren en we hopen dat je geniet van de nieuwe e-bike!  

 

 

Modal shift naar duurzame mobiliteit

Blue-mobility zag in 2011 het levenslicht met als doel het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets meer aan te moedigden. Deelfietsen zijn de oplossing om de last mile letterlijk en figuurlijk dicht te fietsen. Het duurzaam gedachtegoed om meer wagens van de weg te houden is de afgelopen 12 jaar succesvol gebleken. Vandaag zijn de Blue-bikes, dé referentie in België, op 110 locaties terug te vinden en zijn er maar liefst 2.383 fietsen in gebruik. In 2022 werden meer dan 300.000 ritten afgelegd.

“Vandaag kondigen we een primeur aan. Als grootste deelfietsennetwerk in België zullen we met de ontvangen subsidies elektrische, circulair ontworpen en onderhouden, fietsen in omloop brengen. Dankzij de hogere actieradius van deze elektrische exemplaren wordt de combinatie openbaar vervoer en fietsen tot de eindbestemming nog toegankelijker voor veel pendelaars. Hiermee willen we een fundamentele bijdrage leveren om het aantal ecologische verplaatsingen te verhogen en bij te dragen aan de modal shift naar een duurzame mobiliteit”, legt Bram Dousselaere van Blue-mobility uit.

“Deelmobiliteit zit in de lift. Met Blue-bike kennen we de voorbije jaren een exponentiële groei in klanten en ritten dankzij de sterke uitbouw van ons goed gespreid netwerk. De introductie van de elektrische deelfiets maakt de verdere expansie van ons netwerk in het heuvelachtig terrein in Wallonië mogelijk. Ook in Vlaanderen zorgt de invoering van basisbereikbaarheid voor een opschaling van de Blue-bike deelfiets. Als dochterbedrijf van De Lijn hebben we de ambitie om ruim 200 Hoppin punten te voorzien van (elektrische) deelfietsen”, gaat Dousselaere verder.

“We willen als De Lijn een toonaangevende rol spelen in het zorgen voor een duurzame en aantrekkelijke mobiliteit voor iedereen.  Samen met de vervoerregio’s en de lokale besturen werken we aan de invoering van basisbereikbaarheid. Op deze manier willen we de modal shift naar duurzame verplaatsingen maximaliseren.  Combimobiliteit maakt daar een wezenlijk onderdeel van uit. Als aandeelhouder van Blue-bike zijn we dan ook verheugd dat deze nieuwe circulaire elektrische fietsen in het aanbod van Blue-bike een belangrijke troef zullen zijn voor al wie zich combimobiel en duurzamer wil verplaatsen. Zo bewegen we mee naar minder CO2 “ zegt Guy Weyns, directeur Marketing & Mobiliteit van De Lijn.

Unieke expertise biedt meer kansen op de reguliere arbeidsmarkt

“Vzw VELO combineert de aandacht voor fietsmobiliteit met sociale tewerkstelling. Dit project past dan ook volledig in ons DNA, van een ecologische, sociale en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. We kijken er naar uit om met deze circulaire fietsen aan de slag te gaan. Onze medewerkers, die moeilijk toegang krijgen tot de arbeidsmarkt, krijgen met dit project de kans om expertise op te bouwen die uniek is en waar in de toekomst nog meer vraag naar zal zijn. Deze werkervaring zal hun positief stimuleren en de kans geven om door te stromen naar de reguliere arbeidsmarkt” aldus Jos Vandikkelen, directeur VELO vzw.

Partner van het eerste uur van Blue-bike is Ethias, die als visie veiligheid en duurzaamheid onderschrijft doorheen al haar bedrijfsunits. Voor hen is de uitrol van elektrische deelfietsen dan ook een logische volgende stap.

“Bij Ethias willen we de mensen aanzetten om te bewegen en om zich op een ecologische manier te verplaatsen. De fiets is daarvoor het uitgelezen hulpmiddel. Dat is ook de reden waarom we al sinds het prille begin partner zijn van Blue-bike. En wie is er meer geknipt dan onze Belgische trots Wout van Aert om zin te geven om meer te fietsen? Wij zijn trots op onze ambassadeur. Menselijkheid zit verankerd in het DNA van Ethias, maar het is ook dat wat Wout van Aert typeert. Daarom is Wout – nu sinds een jaar – de perfecte aanwinst voor de Ethias-familie’, licht Philippe Lallemand, CEO van Ethias, toe.

Van links naar rechts:
Minister Dermagne (PS), Minister Khattabi (Ecolo), Bram Dousselaere (Blue-bike), Stefaan Butaye (Blue-bike)

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.