Over ons

Het fietsdeelproject "Blue-bike" werd midden 2011 opgestart door de toenmalige NMBS-holding en FIETSenWERK om de combi-mobiliteit in de praktijk verder vorm te geven. 

Blue-Mobility (met aandeelhouders B-parking, De Lijn, FIETSenWERK en TEC) staat in voor de promotie, de operationele werking en de verhuring van de Blue-bikes. Voor het onderhoud van de fietsen wordt samengewerkt met de fietspunten. De Vlaamse Overheid steunt het project in samenwerking met lokale overheden met een subsidie op de ritprijs (€1,15 in plaats van €3,15). Ethias is de commerciële partner die bovendien fietsbijstand voorziet. Zeven vaste medewerkers zetten zich vanuit het hoofdkantoor in Antwerpen in om het project in goede banen te leiden.

Blue-bike maakte in 2017 rond de 208.000 ritten met 17.000 leden op 53 locaties. 

De klantenbevragingen van 2013 en 2015 die in opdracht van De Lijn werden uitgevoerd door IPSOS en het Europese project BiTiBi waarin Blue-mobility participeerde van 2015 tot 2017 bieden de volgende inzichten: 

  • de gemiddelde gebruiker van Blue-bike is tussen 22 en 55 jaar en bediende van beroep
  • gemiddeld maken de leden minstens 1 keer per maand gebruik van de Blue-bikes
  • 93% van de gebruikers gebruikt Blue-bike in combinatie met een treinreis
  • 32% van de ritten werd voor de komst van Blue-bike niet gedaan of per wagen (22%) 
  • 9% van de ritten werd voor de komst van Blue-bike afgelegd met een eigen fiets in de last-mile
  • 6% van de ritten werd voor de komst van Blue-bike gedaan met de wagen in de last-mile (ophalen)