Recordjaar voor Blue-bike

Blue-bike heeft een recordjaar achter de rug. Dat nieuws maakten we deze ochtend bekend tijdens de opening van de tweede Blue-bikelocatie in Brugge. Zowel het aantal leden, als het aantal ritten steeg in 2019 sterk. In 2019 opende Blue-bike bovendien 5 nieuwe locaties.

08/01/2020

Meer ritten en nieuwe leden
Deze ochtend opende Blue-bike in aanwezigheid van burgemeester Dirk De fauw zijn tweede locatie in de stad Brugge. Brugge is één van de locaties met het hoogste aantal ritten in 2019. De locatie kent een ritgroei van 12%. De Blue-bikes staan nu ook aan de achterzijde van het station van Brugge in de ondergrondse fietsenstalling onder het Kamgebouw. Daar staan momenteel 32 fietsen in de rekken.

Blue-bike kende in 2019 over alle locaties heen goede cijfers. In 2019 stond er namelijk een recordaantal ritten op de teller. Er werden in totaal 276 654  ritten gemaakt. Dat is een groei van 24% ten opzichte van 2018. De locaties die in 2019 het meeste aantal ritten genereerden zijn Leuven (Tiensevest), Gent Sint-Pieters (Sint-Denijslaan), Brugge, Deinze en Mechelen. Bovendien kwamen er ook heel wat locaties bij, zoals Antwerpen-Zuid, Izegem en extra locaties in Gent-Sint-Pieters, Brugge en Leuven. In september 2019 werd de historische kaap van 1 miljoen Blue-bikeritten sinds de start van het deelsysteem overschreden.

Ook het aantal leden kende in 2019 een sterke groei. Blue-bike kende de hoogste bruto instroom leden ooit: 5.961 nieuwe abonnementen dit jaar. Dat aantal ligt 20% hoger dan de voorbije jaren. Blue-bike telde eind 2019 ruim 20 000 leden.

Ondanks de sterke groei is Blue-mobility er in geslaagd om zowat al zijn gebruikers een beschikbare fiets aan te bieden wanneer nodig. Blue-bike monitort namelijk dagelijks per locatie zijn benodigde capaciteit en plaatste waar nodig fietsen bij. Hierdoor kon Blue-bike in 2019 een beschikbaarheidsgarantie van 99% over alle locaties heen aanbieden.  

Blue-bike als netwerk
Dat de groei opeens zo’n sterke toename kent, heeft volgens Linda Sonck van Blue-mobility een eenvoudige verklaring. “We proberen met Blue-bike een netwerk aan te bieden als aansluiting op het openbaar vervoer. We zijn nationaal beschikbaar op knooppunten en dat is uniek in België. We bieden fietsen aan op 65 locaties en daar heb je slechts één abonnement voor nodig. We breiden momenteel sterk uit. En dit allemaal aan een erg betaalbaar tarief, dankzij de tussenkomst van de Vlaamse overheid en de gemeenten. Je betaalt op de meeste locaties slechts €1,15 voor een rit van 24 uur. Dat in combinatie met het steeds toenemende fileleed en de tendens naar duurzame mobiliteit, zorgt voor een flinke stijging in de vraag naar Blue-bikes.”

Al zijn er natuurlijk nog andere voordelen. “Voor mijn job trek ik wekelijks naar verschillende plekken in Vlaanderen. Ik doe dat telkens met de trein en indien nodig met Blue-bike. Ik kies voor de fiets omdat dat flexibel, stressvrij, gezond en gewoon plezant is. Een werkdag op verplaatsing beginnen met een fietstochtje door een plek of stad die niet mijn thuis is, dat is steeds een avontuur.”, aldus Blue-bikegebruiker Brecht Vanderstraeten.

De toekomst
Door de investering van De Lijn en de langetermijnondersteuning van Ethias heeft Blue-bike de kans gekregen om weer volop aan de toekomst te werken. Blue-bike staat klaar voor een ambitieus groeiplan.  “We willen in samenwerking met de 15 Vlaamse Vervoerregio’s inzetten op een versnelde uitrol van een Blue-bikenetwerk. Zo wil bijvoorbeeld de Vervoersregio Antwerpen een netwerk van 76 knooppunten uitwerken. Blue-bike vult momenteel al 12 van deze 76 locaties in en hoopt daarom deze opdracht voor de vervoerregio Antwerpen te kunnen invullen. Daarnaast willen we elk jaar meer ritten behalen. Dit jaar komen we al boven de verwachte groei uit. De toekomst ziet er goed uit”, aldus Linda Sonck.