Veelgestelde vragen
Je betaalt per 24 uur. Na 24 uur komt er 3,15 euro bij je afzonderlijke ritprijs.Na 48 uur komt daar nog een 5 euro bij. Na 72 uur wordt er 10 euro bijgeteld. Je vindt hier alle details.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?1. Hoe werkt Blue-bike?
Op de Blue-bikeapp of op de website bij vind locaties vind je per locatie instructies over waar je Blue-bikes vindt. In het station staat dit aangegeven met 'fietspunt'. Eens aangekomen kan je via de sleutelautomaat (24/24) een Blue-bike ontlenen met je Blue-bikekaart of vouchercode. De Blue-bikeapp kan je downloaden voor Android of iOS.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
Je rittijd loopt door dus je dient de sleutel zo spoedig mogelijk terug in de automaat te steken. Kom je niet meer op deze locatie? Dan kan je de sleutel (aangetekend!) versturen naar het fietspunt. Voor het correcte adres mail je naar info@blue-bike.be.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan je abonnement opzeggen door in te loggen op je online account en vervolgens op “lidkaart” te klikken. Voer vervolgens de actie “opzeggen abonnement” uit. Je abonnement werd nu opgezegd. Bij twijfel of je abonnement succesvol werd stopgezet, kan je ons een mailtje sturen
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je abonnement wordt jaarlijks automatisch verlengd. Je hoeft hier dus helemaal niets voor te doen. Je zal na een jaar opnieuw 12 euro betalen (de kost van je lidmaatschap) en kan dus gewoon blijven fietsen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Ja, met 1 kaart kan je tot 2 Blue-bikes tegelijkertijd ontlenen. Ze kunnen zelfs los van mekaar worden teruggebracht.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Neen. Helaas is het niet mogelijk om aan één account twee kaarten te koppelen. Met één kaart kan je wel twee fietsen ontlenen. Heb je toch twee kaarten nodig? Dan kan je altijd een tweede account aanmaken. Let wel op, je kan slechts één keer met hetzelfde e-mailadres registreren.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, de Blue-bike wordt altijd teruggebracht naar de locatie waar je hem hebt meegenomen. Kan dit door omstandigheden toch een keer niet anders, wordt hiervoor een toeslag aangerekend. Deze vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Er staan Blue-bikes aan verschillende trein-, tram- en busstations over heel België. Alle locaties vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Blue-bike en andere deelfietssystemen zijn complementair. Blue-bike is er voor de verplaatsing naar een andere stad of gemeente en is vooral interessant als je de fiets een hele dag wilt gebruiken. Blue-bike beperkt zich niet tot één stad, maar is terug te vinden op meer dan 60 locaties.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?2. Hoe werkt de automaat?
In de meeste gevallen betekent een lege automaat ook een lege fietsenstalling. Het is echter mogelijk dat de fietsen in de fietsenstalling uitgeleend werden, maar gebruikers hem pas later meenemen. Ook defecte fietsen kunnen tijdelijk nog in de rekken staan. Denk je toch voor een defecte automaat te staan? Laat ons dan snel iets weten!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Om een fiets te ontlenen heb je een Blue-bikekaart, voucher of MOBIB-kaart nodig. Volg de instructies op het scherm van de automaat. Je zal een fietssleutel toegewezen krijgen. Neem de sleutel uit de automaat en zoek de fiets met het overeenkomstige nummer. Het fietsnummer vind je achteraan op het spatbord.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
Bij een uitzonderlijk defect stuur je een SMS naar het telefoonnummer op de automaat (Blue + locatie + probleem naar 8686). We doen dan het nodige. Blijft het defect, dan kan je hulp vragen in het fietspunt. Is het fietspunt gesloten? Dan dien je de sleutel achter te laten in de sleutelbox! Deze blauwe box ziet er uit als een brievenbus en bevindt zich meestal op het fietsrek of in de buurt (in het uitzonderlijke geval dat deze niet aanwezig is, kan je deze in de brievenbus van het fietspunt achterlaten). Mail ons altijd na het achterlaten van de sleutel in de sleutelbox op info@blue-bike.be met de reden, je klant/kaartnummer en het moment en locatie om er zeker van te zijn dat je rit correct wordt afgesloten (zonder een geldige reden wordt de rittijd niet aangepast). Het is nooit toegelaten om de sleutel op een andere locatie terug te brengen dan waar de fiets werd achtergelaten (zowel niet in een andere automaat als fietspunt).
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?3. Wanneer kan ik een Blue-bike gebruiken?
Je vouchers kunnen pas gebruikt worden van zodra je account goedgekeurd wordt. Hierna zal je een mail van ons ontvangen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Blue-bike is voor inwoners van België of voor frequente bezoekers. Geldt dit voor jou dan kan je lid worden, zelfs al heb je een buitenlands adres. Bezoek je België voor een kortere periode? Dan verwijzen we je door naar het overige fietsverhuur aanbod van de fietspunten (die ook Blue-bike beheren). Je vindt de nodige info per locatie hier: http://www.fietspunten.be/ .
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, dit is niet mogelijk. Wil je een fiets reserveren? Dan verwijzen we je door naar de fietspunten die naast Blue-bike ook toeristische fietsverhuur organiseren. Je kan hen bereiken per locatie via deze link: www.fietspunten.be .
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Ja, dit is geen enkel probleem. Vergeet je rittijd echter niet uit het oog!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Ja. Blue-bike is eens je lid bent snel en gemakkelijk, maar lid worden is noodzakelijk. We verkopen geen losse ritten. Het kan ook dat je via je werkgever vouchercodes hebt gekregen om een Blue-bike te ontlenen. Dit is een aanbod enkel voor bedrijven.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Vanaf 18 jaar mag je lid worden. Het fietsen zelf mag al vanaf 14 jaar.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Het aangegeven tarief geldt telkens voor de eerste 24u van je rit. Je mag de fiets langer bijhouden maar dan betaal je extra, klik hier voor details. Breng de fiets steeds naar dezelfde locatie terug als waar je hem ontleende. Maak de Blue-bike vast in het Blue-bikerek. Zet de punt van de zwarte sleutelpen op de lezer van de automaat en volg verder instructies om je rit correct af te sluiten.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?De sleutelautomaat is 24 op 24 beschikbaar. Eens je lid bent, kan je dus altijd een Blue-bike ontlenen op voorwaarde dat je je kaart bij je hebt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
4. Inschrijven en online inloggen
Het is normaal dat jouw vouchers (de cijfercombinatie waarmee je aan de automaat een rit kan starten) niet meteen aan je account worden toegevoegd. Dit kan enkele weken duren. Heb je na een maand nog steeds geen vouchercodes ontvangen? Stuur ons dan zeker een mailtje, zodat we kunnen nakijken wat er fout gelopen kan zijn.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Lid worden van Blue-bike kan je op twee manieren: online via onze website of in een van de fietspunten. Schrijf je je in via het fietspunt, controleer dan zeker de openingsuren. Voor een online inschrijving betaal je 12 euro, voor een inschrijving in een van de fietspunten betaal je 18,30 euro; 12 euro voor het lidmaatschap en 6,30 euro voor twee vouchers die je meteen meekrijgt. Bij een inschrijving via het fietspunt kan je dus meteen een Blue-bike ontlenen in afwachting van je Blue-bikekaart.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Log in op de website met je gebruikersnaam (je e-mailadres) en je zelfgekozen wachtwoord. Daar kan je al je gegevens aanpassen. Klik hiervoor op 'aanpassen'.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Log in op de website met het e-mailadres dat je gebruikte voor je inschrijving en je zelfgekozen wachtwoord. Daar zie je je ingevulde gegevens. Klik op “volgende”. Daar kan je je abonnement kiezen en je inschrijving vervolledigen. Als dit niet lukt, is dat omdat je betaling vorige keer misliep. Contacteer ons in dat geval met je gegevens. Als wij deze gegevens voor je verwijderd hebben, kan je je weer inschrijven.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Ben je je wachtwoord kwijt? Geef hier je e-mailadres in en klik 'doorsturen'. Je wachtwoord wordt naar je ge-e-maild. Bekijk zeker je spamfolder als je de mail niet meteen terugvindt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?5. Blue-bikekaart
Je lidmaatschap wordt automatisch jaarlijks verlengd. Je kan je lidmaatschap stopzetten op je persoonlijke online account, ten laatste twee weken voor de verlenging van het lidmaatschap. Klik dan op het icoontje "lidmaatschap stopzetten". Je kan ook steeds een mailtje sturen naar info@blue-bike.be of een bericht achterlaten via het contactformulier. Je kan Blue-bike dan nog blijven gebruiken tot het einde van je lidmaatschap.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan je MOBIB-kaart eigenhandig aan je abonnement koppelen door in te loggen op je online account (www.blue-bike.be). Eens ingelogd klik je bovenaan op “lidkaart”. Klik vervolgens op de twee pijltjes (“duplicaat aanvragen”). Daar kan je ofwel een nieuwe kaart bestellen of een MOBIB-kaart koppelen. Om je MOBIB-kaart te koppelen, moet je alle 19 cijfers van je MOBIB-kaart achter elkaar ingeven. Als het niet meteen lukt, mag je ons je MOBIB-kaartnummer ook doormailen, zodat wij het voor je kunnen aanpassen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Per Blue-bikekaart kan je tot twee Blue-bikes tegelijkertijd ontlenen. Ideaal voor vrienden of collega's.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan je pincode wijzigen op je persoonlijke online account. Ga naar "lidkaart", en klik op het icoontje "pincode wijzigen" (PIN). Geef je nieuwe pincode in. Van zodra je een nieuwe pincode hebt toegevoegd, kan je weer fietsen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Het duurt maximaal vijf werkdagen na je online inschrijving voordat je de kaart ontvangt.
We sturen je kaart toe van zodra jij jouw e-mailadres hebt bevestigd. Heb je jouw kaart nog niet ontvangen na vijf werkdag? Geef ons een seintje.
Gaf je bij je registratie je MOBIB-kaartnummer op? Dan sturen we je geen kaart meer op. Je hoeft dus niet te wachten en kan meteen de fiets op van zodra jij jouw e-mailadres bevestigt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Natuurlijk! Je kan je kaart bij verlies of diefstal zelf blokkeren door in te loggen op onze website. Klik vervolgens op ‘lidkaart’. Hierna zal je drie icoontjes te zien krijgen. De play-/pauzeknop dient om je kaart te blokkeren/deblokkeren. Veel succes!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kaart blokkeert als je de pincode drie keer verkeerd ingeeft. Je kan deze kaart zelf deblokkeren door in te loggen op de website. Als je je code niet meer weet, kan je deze steeds wijzigen door online in te loggen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?6. De Blue-bikefiets
Ja, twee zelfs: een ringslot en een kettingslot.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, om de verhuring van de Blue-bikes zo snel, gemakkelijk en goedkoop mogelijk te houden, kan je geen fietstassen of kinderzitjes huren. Ook is het technisch niet mogelijk om fietstassen of kinderzitjes op de fietsen te monteren. De fiets heeft wel een handig mandje waar een laptop of een boodschappentas perfect in past.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Blue-bikes zijn stadsfietsen met drie of zeven versnellingen, afhankelijk van het terrein (plat of heuvelachtig). Het zadel is gemakkelijk hoger of lager te zetten.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?7. Betaling
Je betaalt bij registratie 12€ voor je lidmaatschap (jaarlijks). Wanneer je een Blue-bike gebruikt, is het standaardtarief €3,15 per 24 uur per Blue-bike. In verschillende steden is een Blue-bike ontlening gratis of slechts €1,15 voor de eerste 24 uur per rit. Hou je de fiets langer bij dan drie dagen, dan komt er een toeslag bij. Klik hier voor details. Je ontvangt maandelijks een rittenoverzicht per e-mail. Je betaalt enkel je gebruik maandelijks per domiciliering. Via inloggen op de website kan je op elk moment je rittenoverzicht bekijken.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Dat bepaal je grotendeels zelf. Je betaalt elk jaar een vaste kost van 12 euro voor je lidmaatschap. Daarnaast betaal je per maand de kosten van je gemaakte ritten. Je betaalt steeds een vaste prijs per rit van 24 uur. In Brussel betaal je bijvoorbeeld 3,15 euro voor de eerste 24 uur, in Leuven is het tarief 1,15 euro voor de eerste 24 uur. Je kan alle tarieven hier nakijken. Let wel op, na 24 uur gelden er andere tarieven. Breng je fiets daarom op tijd terug naar zijn originele locatie!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Om je Blue-bikeritten correct af te sluiten en te vermijden dat 'de teller blijft lopen', is het belangrijk dat je de sleutel terugbrengt naar waar hij vandaan kwam. Als je je Blue-bikesleutel uit de sleutelautomaat haalde, moet je hem er ook weer terugsteken. Zo blijft de fiets beschikbaar voor de persoon na jou. Sleutelautomaat-sleutels die in de sleutelbox belanden, blijven tellen tot de fietspuntmedewerkers ze er terug insteken. De sleutelbox mag alleen gebruikt worden als de sleutelautomaat defect is. Laat ons in dit geval zo snel mogelijk iets weten via e-mail (info@blue-bike.be) zodat wij jouw rit manueel kunnen afsluiten. Doe je dit niet, dan blijft je rit helaas lopen.
Heb je andere vragen over je factuur? Beantwoord de mail met je factuur en we behandelen het zo spoedig mogelijk.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, helaas is het niet meer mogelijk om te betalen per kredietkaart. Daarom vragen we leden die in het verleden voor een betaling met kredietkaart kozen, om de betalingen telkens per overschrijving uit te voeren met de opgegeven gestructureerde mededeling. Mocht je dit wensen, dan kan je altijd overstappen naar betaling per domiciliëring. Dat doe je eenvoudig en snel op je persoonlijke online account door bij 'betaalwijze' te kiezen voor domiciliëring en vervolgens je rekeningnummer aan te passen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, dit is helaas niet mogelijk. Omdat we maandelijks veel kleine bedragen factureren, is dit onmogelijk voor ons om dit correct op te volgen. Daarom is domiciliëring de beste optie. Zo vermijd je zelf ook herinneringsmails. Je kan ons altijd mailen wanneer je het niet eens bent over je factuur. We bekijken dit voor de domiciliëring verwerkt wordt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je Blue-bikelidmaatschap wordt automatisch verlengd zodat leden kunnen blijven fietsen. Je kan je abonnement tot twee weken voor je verlenging stopzetten op je online account via onze website. Het niet betalen van een factuur wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van Blue-bike, maar wel een lidmaatschap aanmaakte, is geen geldige opzegging. Je zal de lidmaatschapkost nog moeten betalen indien je jouw lidmaatschap niet tijdig hebt opgezegd. Opzeggen kan via je online account, of via een mail naar info@blue-bike.be.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Vermoedelijk werd je rit niet correct afgesloten. Als je via de sleutelautomaat ontleent, moet je bij terugkomst ook je sleutel weer in de sleutelautomaat achterlaten. Alleen op die manier wordt de rit correct afgesloten en kunnen andere Blue-bikeleden de fiets na jou gebruiken.
Je mag de blauwe sleutelbox alleen gebruiken als de sleutelautomaat defect is. Stuur in dit geval altijd een mailtje naar info@blue-bike.be met vermelding van je lidnummer zodat wij jouw rit handmatig kunnen afsluiten. Op die manier wordt er je niets extra in rekening gebracht.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?In samenwerking met de Vlaamse en Waalse overheden kunnen steden en gemeenten beslissen om Blue-bike te financieren. De redenering is immers dat elke Blue-bike mogelijk een auto minder in het stadscentrum betekent. Een Blue-bikekaart is een vereiste (€12 per jaar) en het voordeeltarief geldt telkens voor de eerste 24 uur van je ontleningen. Gedetailleerde info per locatie vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?8. Schade & diefstal
Je kan dit ofwel in het fietspunt doen tijdens de openingsuren ofwel bij het terugleveren van de sleutel in de sleutelautomaat. Het eerste keuzemenu geeft de optie 'probleem melden'. Vervolgens kan je uit enkele mogelijkheden kiezen. De fiets wordt dan geblokkeerd zodat deze niet meer kan ontleend worden tot het fietspunt de herstelling heeft uitgevoerd. Vind je meteen een defect bij het vertrekken, breng de fiets dan op dezelfde manier terug. Je krijgt binnen de 15 minuten kosteloos een andere fiets toegewezen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Laat het ons weten met vermelding van de nummer van je Blue-bike. Op grond van artikel 12 van de algemene voorwaarden betaal je de kosten voor een nieuwe sleutel, zie toeslagen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Is je Blue-bike beschadigd en sta je nog aan de Blue-bikeautomaat? Lever de sleutel dan opnieuw in en meld de fiets defect. Je zal een nieuwe fiets kunnen ontlenen. Elke rit korter dan 15 minuten zal niet worden aangerekend, ook al zie je de rit in je rittenoverzicht staan. Heb je fietspech en ben je te ver van het Fietspunt om terug te stappen? Dan kan je Ethias bellen voor gratis fietsbijstand. Leer hier hoe. Vergeet ons geen mailtje te sturen, zo wordt je rit zeker afgesloten!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Blokkeer eerst zelf je Blue-bikekaart door in te loggen op onze website met je e-mailadres en het zelfgekozen wachtwoord. Daar kan je ook een nieuwe kaart aanvragen. Je ontvangt binnen enkele dagen je nieuwe Blue-bikekaart. We rekenen hier €10 voor aan.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Heb je pech met een Blue-bike?
Indien je vlakbij het Blue-bikepunt bent, breng deze dan terug. Je kan een probleem melden in de automaat en kosteloos een nieuwe fiets meekrijgen.
Indien je verder dan 1,5 kilometer verwijderd bent van het Blue-bikepunt, kan je gebruik maken van de gratis Blue-bike bijstand van Ethias:
- Bel Ethias op 011/ 28 28 28
- Vermeld polis nummer: 45.338.256
- Vermeld je Blue-bike klantnummer (staat op je Blue-bike kaart)
- Vermeld de fietsnummer (staat achteraan spatbord)
Meer info over de Blue-bikebijstand van Ethias vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?We hopen uiteraard dat je nooit gekwetst raakt, maar als dat toch zo is of als de fiets beschadigd is, dan kan je contact opnemen met Ethias voor een gratis transport naar het Fietspunt of naar het hospitaal, klik hier voor meer info.
Als de fiets beschadigd is, zullen de kosten bij jou in rekening worden gebracht. Je kan je aansprakelijkheidsverzekeraar dit laten terugbetalen indien je zelf verantwoordelijk was of de kosten recupereren bij de auto-aansprakelijkheidsverzekering van het voertuig dat verantwoordelijk was voor het ongeval.
Indien je gekwetst bent en er een voertuig betrokken was met een auto aansprakelijkheidsverzekering kan je je laten vergoeden door deze verzekeraar, of je nu in de fout ging of niet. Deze automatische schadevergoeding is niet van kracht als er bijvoorbeeld een andere fiets of een voetganger betrokken was. In dat geval, zou je de verantwoordelijkheid van de andere partij moeten aantonen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
Je doet best meteen aangifte bij de politie. Het proces-verbaal samen met je Blue-bikesleutel stuur je vervolgens naar Blue-bike, Postbus 113, 2018 Antwerpen Centraal Station. Laat het ons ook meteen weten.
Bij diefstal betaal je een eigen kleine toeslag, je vindt alle toeslagen hier. Als je geen proces-verbaal en/of Blue-bikesleutel opstuurt, dan betaal je, op grond van artikel 12 van de algemene voorwaarden, de nieuwwaarde van de Blue-bike.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?