Veelgestelde vragen
Je betaalt per 24 uur. Na 24 uur komt er 3,15 euro bij je afzonderlijke ritprijs.Na 48 uur komt daar nog een 5 euro bij. Na 72 uur wordt er 10 euro bijgeteld. Je vindt hier alle details.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Na je inschrijving krijg je een mail waarin gevraagd wordt je e-mailadres te bevestigen. Opgelet, deze mail komt soms terecht in je spamfolder, kijk zeker daar ook eens als je de mail niet meteen terugvindt. In de mail staat een link waarop je moet klikken, hiermee word je naar onze website geleid waar je je eigen wachtwoord dient in te stellen. Met je e-mailadres en het gekozen wachtwoord kan je te allen tijden inloggen op je persoonlijke Blue-bikeaccount via my.blue-bike.be. Je kan hier bijvoorbeeld je rittengeschiedenis bekijken, maar ook je gegevens aanpassen, of je lidmaatschap stopzetten.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?1. Hoe werkt Blue-bike?
- Op locaties met een sleutelautomaat:
Je meldt je aan bij de automaat met je kaart (Blue-bikekaart of MoBIB-kaart), of met de vouchercode van 10 cijfers. Je volgt de instructies op het scherm. Een schuif van de automaat gaat open en je kan de sleutel uitnemen die rood oplicht. Zoek vervolgens de fiets met het overeenkomstige nummer in het rek. Je vindt het fietsnummer achteraan op het spatbord van de Blue-bike. We verwachten je terug binnen de 24 uur aan dezelfde Blue-bikelocatie als waar je de Blue-bike ontleende. Je legt de fiets daar op slot in de voorziene fietsenstalling en scant de zwarte sleuteltag aan de automaat. Er zal een schuif openen waarin je de sleutel kan vastklikken in de rood opgelichte opening. Je krijgt tot slot op het scherm de bevestiging dat je rit correct werd afgesloten. Geen melding ontvangen op het scherm? Je contacteert ons dan best om na te gaan of er iets is fout gegaan.
- Op locaties met slimme Blue-bikes:
Tik op het zadel van een slimme Blue-bike om de fiets uit slaapmodus te halen. Je hoort enkele bieps. Houd je kaart tegen de kaartlezer van het slot, of scan de QR-code op het stuur van de Blue-bike. Hierna zal het slot openspringen. We verwachten je terug binnen de 24 uur aan dezelfde Blue-bikelocatie als waar je de Blue-bike ontleende. Je plaatst de fiets daar in de voorziene fietsenstalling en sluit het slot door de hendel te kantelen en ‘m vervolgens naar beneden te duwen. Het gps-signaal detecteert dat je op je locatie staat en je rit wordt automatisch afgesloten. In de app kan je ook altijd nakijken of je rit correct werd afgesloten.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Op de website bij vind locaties vind je per locatie instructies over waar je de Blue-bikes precies vindt. Eens aangekomen kan je 24/24u via de sleutelautomaat of een slim slot een Blue-bike ontlenen met je Blue-bikekaart, MoBIB-kaart, vouchercode of Blue-bike-app (in het geval van slimme sloten). De Blue-bike-app kan je downloaden voor Android of iOS.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
Als je bent ingelogd op my.blue-bike.be, ga je naar de pagina “Lidkaart”. Hier kan je je abonnement stopzetten door te klikken op de knop “Lidmaatschap stopzetten”. Wanneer je ervoor gekozen hebt je lidmaatschap stop te zetten, zal je lidmaatschap niet meer automatisch verlengd worden na de vervaldag van je lidmaatschap. Je ontvangt hierna een bevestigingsmail. Geen mail ontvangen? Stuur dan een mailtje naar info@blue-bike.be.
Tot de vervaldag kan je nog steeds een Blue-bike lenen. Opgelet, alle ritten die je nog maakt in deze periode, worden nog aangerekend.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je abonnement wordt jaarlijks automatisch verlengd. Je hoeft hier dus helemaal niets voor te doen. Je zal na een jaar opnieuw 12 euro betalen (de kost van je lidmaatschap) en kan dus gewoon blijven fietsen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, de Blue-bike wordt altijd teruggebracht naar de locatie waar je hem hebt meegenomen. Kan dit door omstandigheden toch een keer niet anders, wordt hiervoor een toeslag aangerekend. Deze vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Er staan Blue-bikes aan meer dan 100 trein-, tram- en busstations in België. Alle locaties vind je hier op onze website, of in de Blue-bikeapp. De Blue-bikeapp kan je downloaden voor Android of iOS.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Blue-bike en andere deelfietssystemen zijn complementair. Blue-bike is er voor de verplaatsing naar een andere stad of gemeente en is vooral interessant als je de fiets een hele dag wilt gebruiken. Blue-bike beperkt zich niet tot één stad, maar is terug te vinden op meer dan 60 locaties.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?2. Hoe werkt de automaat?
In de meeste gevallen betekent een lege automaat ook een lege fietsenstalling. Het is echter mogelijk dat de fietsen in de fietsenstalling uitgeleend werden, maar gebruikers hem pas later meenemen. Ook defecte fietsen kunnen tijdelijk nog in de rekken staan. Denk je toch voor een defecte automaat te staan? Laat ons dan snel iets weten!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Om een fiets te ontlenen heb je een Blue-bikekaart, voucher of MoBIB-kaart waarop het Blue-bikeabonnement is gekoppeld, nodig. Volg de instructies op het scherm van de automaat. Je zal een fietssleutel toegewezen krijgen. Neem de sleutel uit de automaat en zoek de fiets met het overeenkomstige nummer. Het fietsnummer vind je achteraan op het spatbord.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je rittijd loopt door dus je dient de sleutel zo spoedig mogelijk terug in de automaat te steken. Kom je niet meer op deze locatie? Dan kan je de sleutel (aangetekend!) versturen naar het fietspunt. Voor het correcte adres mail je naar info@blue-bike.be.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Lukt het niet om de sleutel correct in te leveren door een defect aan de automaat? Dan mag je de sleutel uitzonderlijk achterlaten in de sleutelbox. Dit is een blauwe brievenbus die zich meestal in de buurt van het fietsrek of de automaat bevindt, of een gleuf die je aan de zijkant van de automaat vindt In het uitzonderlijke geval dat deze niet aanwezig is, kan je de sleutel in de brievenbus van het fietspunt achterlaten. We vragen je om ons te verwittigen via sms dat je de sleutel niet kon inleveren via de automaat. Dat kan door Blue + locatie + omschrijving van het probleem en de fietsnummer te sturen naar het gratis sms-nummer 8686. Zo kunnen wij je rit manueel afsluiten en het defect aan de automaat verder bekijken. Het is niet toegelaten om de sleutel op een andere locatie terug te brengen dan waar de fiets werd achtergelaten (zowel niet in een andere automaat als fietspunt) of om de sleutel mee naar huis te nemen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?De sleutelbox is een blauwe brievenbus waar je de sleutel in geval van nood kan achterlaten. De brievenbus bevindt zich meestal op de kop van een Blue-bikefietsenrek of is een gleuf in de zijkant van de automaat. De sleutelautomaat is de blauwe machine met scherm aan elke Blue-bikelocatie waar je jouw sleutel kan uithalen na het scannen van je kaart, en waar je de sleutel kan terugbrengen na je rit.
3. Wanneer kan ik een Blue-bike gebruiken?
Blue-bike is voor inwoners van België of voor frequente bezoekers. Geldt dit voor jou dan kan je lid worden, zelfs al heb je een buitenlands adres. Bezoek je België voor een kortere periode? Dan verwijzen we je door naar het overige fietsverhuur aanbod van de fietspunten (die ook Blue-bike beheren). Je vindt de nodige info per locatie hier: http://www.fietspunten.be/ .
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, dit is momenteel niet mogelijk. Maar wees gerust, we monitoren onze beschikbaarheid dagelijks om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende Blue-bikes beschikbaar zijn. Wil je een fiets reserveren? Dan verwijzen we je door naar de fietspunten die naast Blue-bike ook toeristische fietsverhuur organiseren. Je kan hen bereiken per locatie via deze link: www.fietspunten.be .
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Ja, dit is geen enkel probleem. Vergeet je rittijd echter niet uit het oog!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Ja. Blue-bike is eens je lid bent snel en gemakkelijk, maar lid worden is noodzakelijk. We verkopen geen losse ritten. Het kan ook dat je via je werkgever vouchercodes hebt gekregen om een Blue-bike te ontlenen. Dit is een aanbod enkel voor bedrijven.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Vanaf 18 jaar mag je lid worden. Het fietsen zelf mag al vanaf 14 jaar.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Het aangegeven tarief geldt telkens voor de eerste 24u van je rit. Je mag de fiets langer bijhouden maar dan betaal je extra, klik hier voor details. Breng de fiets steeds naar dezelfde locatie terug als waar je hem ontleende.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?De sleutelautomaat is 24 op 24 beschikbaar. Eens je lid bent, kan je dus altijd een Blue-bike ontlenen op voorwaarde dat je je kaart of vouchercode bij je hebt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
Een voucher is een code van 10 cijfers die je eenmalig kan gebruiken om een Blue-bike te ontlenen voor maximaal 24 uur. Een voucher bekom je via je werkgever die een zakelijk abonnement heeft bij Blue-bike, via een promoactie van Blue-bike of door een losse rit aan te kopen bij een externe partner. Als lid met een particulier abonnement kan je geen vouchers bekomen, tenzij wanneer je dankzij een promoactie gratis ritten verkreeg. Bedrijven met een zakelijk lidmaatschap kunnen vouchers aankopen via hun online account. Om de voucher te gebruiken dien je de code van 10 cijfers in te geven aan de automaat of, om een slimme Blue-bike te ontlenen, in de mobiele app.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?4. Inschrijven en online inloggen
Het is normaal dat jouw vouchers (de cijfercombinatie waarmee je aan de automaat een rit kan starten) niet meteen aan je account worden toegevoegd. Dit kan enkele weken duren. Heb je na een maand nog steeds geen vouchercodes ontvangen? Stuur ons dan zeker een mailtje, zodat we kunnen nakijken wat er fout gelopen kan zijn.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Lid worden van Blue-bike kan je op twee manieren: online via onze website of in een van de fietspunten. Schrijf je je in via het fietspunt, controleer dan zeker de openingsuren. Voor een online inschrijving betaal je 12 euro, voor een inschrijving in een van de fietspunten betaal je 19 euro; 12 euro voor het lidmaatschap en 7 euro voor twee vouchers die je meteen meekrijgt. Bij een inschrijving via het fietspunt kan je dus meteen een Blue-bike ontlenen in afwachting van je Blue-bikekaart.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Log in op de website met je gebruikersnaam (je e-mailadres) en je zelfgekozen wachtwoord. Daar kan je al je gegevens aanpassen. Klik hiervoor op 'aanpassen'. Wanneer je klaar bent met bewerken, klik je op “opslaan” om de wijzigingen te bewaren.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Ben je je wachtwoord kwijt? Geef hier je e-mailadres in en klik 'doorsturen'. Je ontvangt vervolgens een mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Bekijk zeker je spamfolder als je de mail niet meteen terugvindt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?De voordeelcode geef je in bij stap drie van je online registratie bij Blue-bike bij het aanmaken van je lidmaatschap. Voordelen kunnen enkel online verzilverd worden en niet via een registratie in een fietspunt. Voordelen gelden voor nieuwe leden en kunnen niet met terugwerkende kracht worden toegekend. Per persoon geldt het maximum van 1 voordeel. Een kortingscode is niet cumuleerbaar met andere kortingscodes. Bij gebruik van de kortingscode word je lid van Blue-bike en aanvaard je de algemene voorwaarden.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je vouchers kunnen pas gebruikt worden van zodra je account goedgekeurd wordt. Hierna zal je een mail van ons ontvangen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?5. Blue-bikekaart
Je kan je MOBIB-kaart eigenhandig aan je abonnement koppelen door in te loggen op je online account (www.blue-bike.be). Eens ingelogd klik je bovenaan op “lidkaart”. Klik vervolgens op de twee pijltjes (“duplicaat aanvragen”). Daar kan je ofwel een nieuwe kaart bestellen of een MOBIB-kaart koppelen. Om je MOBIB-kaart te koppelen, moet je alle 19 cijfers van je MOBIB-kaart achter elkaar ingeven. Als het niet meteen lukt, mag je ons je MOBIB-kaartnummer ook doormailen, zodat wij het voor je kunnen aanpassen.
Als je bus- of treinabonnement vervallen is, blijft je Blue-bikelidmaatschap nog doorlopen. Je MOBIB-kaart blijft dus bruikbaar.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Per Blue-bikekaart kan je tot twee Blue-bikes tegelijkertijd ontlenen. Je betaalt per fiets de standaard ritprijs. Ideaal voor vrienden of collega's. De fietsen kunnen zelfs los van mekaar worden teruggebracht.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan je pincode wijzigen op je persoonlijke online account. Ga naar "lidkaart", en klik op het icoontje "pincode wijzigen" (PIN). Geef je nieuwe pincode in. Van zodra je een nieuwe pincode hebt toegevoegd, kan je weer fietsen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Het duurt vijf tot acht werkdagen na je online inschrijving voordat je de kaart ontvangt.
We sturen je kaart toe van zodra jij jouw e-mailadres hebt bevestigd. Heb je jouw kaart nog niet ontvangen na acht werkdagen? Geef ons een seintje via info@blue-bike.be.
Gaf je bij je registratie je MOBIB-kaartnummer op? Dan sturen we je geen kaart meer op. Je hoeft dus niet te wachten en kan meteen de fiets op van zodra jij jouw e-mailadres bevestigt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Neen. Helaas is het niet mogelijk om aan één lidmaatschap twee kaarten te koppelen. Met één kaart kan je wel twee fietsen ontlenen. Heb je toch twee kaarten nodig? Dan kan je altijd een tweede lidmaatschap afsluiten. Let wel op, je kan slechts één keer met hetzelfde e-mailadres registreren.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan je Blue-bikekaart of MoBIB-kaart bij verlies of diefstal zelf blokkeren door in te loggen op onze website. Klik vervolgens op ‘lidkaart’. Hierna zal je drie icoontjes te zien krijgen. De play-/pauzeknop dient om je kaart te blokkeren/deblokkeren. Ook als je per ongeluk je kaart blokkeerde door drie keer een foute pincode in te geven, kan je ze op deze manier deblokkeren. Veel succes!
Kan je jouw kaart niet zelf deblokkeren? Dan werd je kaart mogelijk geblokkeerd omwille van een openstaand saldo. Neem in dit geval contact op met ons om opnieuw te kunnen fietsen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kaart blokkeert als je de pincode drie keer verkeerd ingeeft. Je kan deze kaart zelf deblokkeren door in te loggen op de website. Als je je code niet meer weet, kan je deze steeds wijzigen door online in te loggen.
Kan je jouw Blue-bikekaart niet zelf deblokkeren? Dan werd je Blue-bikekaart mogelijk geblokkeerd omwille van een openstaand saldo. Neem in dit geval contact op met ons om opnieuw te kunnen fietsen.
Een Blue-bikekaart is de kaart die je per post ontvangt nadat je bent ingeschreven als lid bij Blue-bike. Door deze kaart aan de automaat of slimme Blue-bike te scannen kan je een Blue-bike ontlenen. Heb je een MoBIB-kaart? Dat is een elektronische chipkaart die als vervoerbewijs gebruikt wordt voor het openbaar vervoer in België (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC), met een kaartnummer van 19 cijfers. Dan kan je het abonnement van Blue-bike koppelen aan je MoBIB-kaart en heb je geen Blue-bikekaart nodig. Dit doe je tijdens je inschrijving of achteraf via je online Blue-bikeaccount op my.blue-bike.be. Koppelde jij je MoBIB-kaart bij inschrijving? Dan ontvang je geen Blue-bikekaart meer van ons, en kan je na bevestiging van je e-mailadres meteen fietsen door je MoBIB-kaart aan onze Blue-bikeautomaat of slimme Blue-bike te scannen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?6. De Blue-bikefiets
Ja, twee zelfs: een ringslot en een kettingslot.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, om de verhuring van de Blue-bikes zo snel, gemakkelijk en goedkoop mogelijk te houden, kan je geen fietstassen of kinderzitjes huren. Ook is het technisch niet mogelijk om fietstassen of kinderzitjes op de fietsen te monteren. De fiets heeft wel een handig mandje waar een laptop of een boodschappentas perfect in past.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Momenteel hebben we enkel standaard Blue-bikes beschikbaar. Dit zijn stadsfietsen met drie of zeven versnellingen, afhankelijk van de locatie. Het zadel is gemakkelijk hoger of lager te zetten. We hebben momenteel geen e-bikes.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?7. Betaling
Je jaarlijks lidgeld (12€) wordt aangerekend op je eerste factuur in de maand volgend op je inschrijving. Let op: schrijf je je in via een fietspunt, dan moet je niet ter plaatse betalen maar wordt dit ook achteraf verrekend op je factuur. Wanneer je een Blue-bike gebruikt, is het standaardtarief €3,5 per 24 uur per Blue-bike. In verschillende steden is een Blue-bike ontlening gratis of slechts €1,5 voor de eerste 24 uur per rit dankzij een tussenkomst van de Vlaamse overheid en de lokale stad of gemeente. Hou je de fiets langer bij dan 24 uur, komt er een toeslag bij. Klik hier voor de details. Je ontvangt maandelijks een afschrift met het rittenoverzicht per e-mail. Je betaalt enkel je gebruik maandelijks per domiciliering, of manueel indien je voor deze betaalwijze koos als bedrijf. Via je persoonlijk online account kan je op elk moment je rittenoverzicht bekijken.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Dat bepaal je grotendeels zelf. Je betaalt elk jaar een vaste kost van 12 euro voor je lidmaatschap. Daarnaast betaal je per maand de kosten van je gemaakte ritten. Je betaalt steeds een vaste prijs per rit van 24 uur. In Brussel betaal je bijvoorbeeld 3,5 euro voor de eerste 24 uur, in Leuven is het tarief 1,5 euro voor de eerste 24 uur. Je kan alle tarieven hier nakijken. Let wel op, na 24 uur gelden er andere tarieven. Breng je fiets daarom op tijd terug naar zijn originele locatie!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?We bieden een domiciliëring voor een bepaalde factuur altijd één keer aan op je rekening. Soms wordt de domiciliëringsopdracht niet uitgevoerd/geweigerd door je bank. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Je bank kan je hierover informeren. In dat geval vragen we je om de factuur uitzonderlijk per overschrijving te betalen. In de rappel vind je de betaalinstructies terug om dit in orde te brengen. Bij een volgende factuur proberen we opnieuw om dit automatisch te innen via domiciliëring. Ben je van rekeningnummer veranderd? Dan kan je je betaalgegevens wijzigen door in te loggen op my.blue-bike.be. Toekomstige facturen zullen vanaf dan op het nieuwe rekeningnummer worden aangeboden. Eventuele openstaande facturen op dat moment dien je wel nog manueel te betalen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Om je Blue-bikeritten correct af te sluiten en te vermijden dat 'de teller blijft lopen', is het belangrijk dat je de sleutel terugbrengt naar waar hij vandaan kwam. Als je je Blue-bikesleutel uit de sleutelautomaat haalde, moet je hem er ook weer terugsteken. Zo blijft de fiets beschikbaar voor de persoon na jou. Sleutelautomaat-sleutels die in de sleutelbox belanden, blijven tellen tot de fietspuntmedewerkers ze er terug insteken. De sleutelbox mag alleen gebruikt worden als de sleutelautomaat defect is. Laat ons in dit geval zo snel mogelijk iets weten via e-mail (info@blue-bike.be) zodat wij jouw rit manueel kunnen afsluiten. Doe je dit niet, dan blijft je rit helaas lopen.
Heb je andere vragen over je factuur? Beantwoord de mail met je factuur en we behandelen het zo spoedig mogelijk.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, helaas is het niet meer mogelijk om te betalen per kredietkaart. Daarom vragen we leden die in het verleden voor een betaling met kredietkaart kozen, om de betalingen telkens per overschrijving uit te voeren met de opgegeven gestructureerde mededeling. Mocht je dit wensen, dan kan je altijd overstappen naar betaling per domiciliëring. Dat doe je eenvoudig en snel op je persoonlijke online account door bij 'betaalwijze' te kiezen voor domiciliëring en vervolgens je rekeningnummer aan te passen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, dit is helaas niet mogelijk. Omdat we maandelijks veel kleine bedragen factureren, is dit onmogelijk voor ons om dit correct op te volgen. Daarom is domiciliëring de beste optie. Zo vermijd je zelf ook herinneringsmails. Je kan ons altijd mailen wanneer je het niet eens bent over je factuur. We bekijken dit voor de domiciliëring verwerkt wordt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je Blue-bikelidmaatschap wordt automatisch verlengd zodat leden kunnen blijven fietsen. Je kan je abonnement tot twee weken voor je verlenging stopzetten op je online account via onze website. Het niet betalen van een factuur wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van Blue-bike, maar wel een lidmaatschap aanmaakte, is geen geldige opzegging. Je zal de lidmaatschapkost nog moeten betalen indien je jouw lidmaatschap niet tijdig hebt opgezegd. Opzeggen kan via je online account, of via een mail naar info@blue-bike.be.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Vermoedelijk werd je rit niet correct afgesloten. Als je via de sleutelautomaat ontleent, moet je bij terugkomst ook je sleutel weer in de sleutelautomaat achterlaten. Alleen op die manier wordt de rit correct afgesloten en kunnen andere Blue-bikeleden de fiets na jou gebruiken.
Je mag de blauwe sleutelbox alleen gebruiken als de sleutelautomaat defect is. Stuur in dit geval altijd een mailtje naar info@blue-bike.be met vermelding van je lidnummer zodat wij jouw rit handmatig kunnen afsluiten. Op die manier wordt er je niets extra in rekening gebracht.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?In samenwerking met de Vlaamse en Waalse overheden kunnen steden en gemeenten beslissen om Blue-bike te financieren. De redenering is immers dat elke Blue-bike mogelijk een auto minder in het stadscentrum betekent. Een Blue-bikekaart is een vereiste (€12 per jaar) en het voordeeltarief geldt telkens voor de eerste 24 uur van je ontleningen. Gedetailleerde info per locatie vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?8. Schade & diefstal
Is je Blue-bike beschadigd of defect en sta je nog aan de Blue-bikeautomaat? Lever de sleutel dan opnieuw in en meld de fiets defect. Je zal een nieuwe fiets kunnen ontlenen. Elke rit korter dan 15 minuten zal niet worden aangerekend, ook al zie je de rit in je rittenoverzicht staan. Ook een slimme fiets kan je binnen de 15 minuten defect melden via de app zonder dat de rit aangerekend wordt.
Heb je fietspech en ben je te ver van het Fietspunt om terug te stappen? Dan kan je Ethias bellen voor gratis fietsbijstand. Leer hier hoe. Vergeet ons geen mailtje te sturen, zo wordt je rit zeker afgesloten!
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan je Blue-bike defect melden bij het terugleveren van de sleutel in de sleutelautomaat. Het eerste keuzemenu geeft de optie 'probleem melden'. Vervolgens kan je uit enkele mogelijkheden kiezen. De fiets wordt dan geblokkeerd zodat deze niet meer kan ontleend worden tot het fietspunt de herstelling heeft uitgevoerd. Vind je meteen een defect bij het vertrekken, breng de fiets dan op dezelfde manier terug. Je krijgt binnen de 15 minuten kosteloos een andere fiets toegewezen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Laat het ons weten met vermelding van de nummer van je Blue-bike. Op grond van artikel 12 van de algemene voorwaarden betaal je de kosten voor een nieuwe sleutel, zie toeslagen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Blokkeer eerst zelf je Blue-bikekaart door in te loggen op onze website met je e-mailadres en het zelfgekozen wachtwoord. Daar kan je ook een nieuwe kaart aanvragen. Je ontvangt binnen enkele dagen je nieuwe Blue-bikekaart. We rekenen hier €10 voor aan.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Heb je pech met een Blue-bike?
Indien je vlakbij het Blue-bikepunt bent, breng deze dan terug. Je kan een probleem melden in de automaat en kosteloos een nieuwe fiets meekrijgen.
Indien je verder dan 1,5 kilometer verwijderd bent van het Blue-bikepunt, kan je gebruik maken van de gratis Blue-bike bijstand van Ethias op het nummer 011/ 28 28 28. Vermeld deze gegevens:
- je fietsnummer (staat achteraan spatbord)
- je naam en voornaam
- locatie van het ongeval of de fietspech
- omschrijving van het ongeval of de fietspech
- je gsm-nummer
Meer info over de Blue-bikebijstand van Ethias vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?We hopen uiteraard dat je nooit gekwetst raakt, maar als dat toch zo is of als de fiets beschadigd is, dan kan je contact opnemen met Ethias voor een gratis transport naar de Blue-bikelocatie of naar het hospitaal, klik hier voor meer info.
Als de fiets beschadigd is, zullen de kosten bij jou in rekening worden gebracht. Je kan je aansprakelijkheidsverzekeraar dit laten terugbetalen indien je zelf verantwoordelijk was of de kosten recupereren bij de auto-aansprakelijkheidsverzekering van het voertuig dat verantwoordelijk was voor het ongeval.
Indien je gekwetst bent en er een voertuig betrokken was met een auto aansprakelijkheidsverzekering kan je je laten vergoeden door deze verzekeraar, of je nu in de fout ging of niet. Deze automatische schadevergoeding is niet van kracht als er bijvoorbeeld een andere fiets of een voetganger betrokken was. In dat geval, zou je de verantwoordelijkheid van de andere partij moeten aantonen.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?
Je doet best meteen aangifte bij de politie. Het proces-verbaal samen met je Blue-bikesleutel stuur je vervolgens naar Blue-bike, Carnotstraat 39, 2060 Antwerpen. Laat het ons ook meteen weten via ons contactformulier, door te mailen naar info@blue-bike.be of door een sms te sturen naar 8686 (begin je sms met BLUE). Had je een fiets met een slim slot en dus zonder sleutel ontleend? Dan kunnen wij zelf in ons systeem nagaan of de fiets op slot was en dien je enkel een pv en geen sleutel in te leveren.
Bij diefstal betaal je een eigen kleine toeslag, je vindt alle toeslagen hier. Als je geen proces-verbaal en/of Blue-bikesleutel opstuurt, dan betaal je, op grond van artikel 12 van de algemene voorwaarden, de nieuwwaarde van de Blue-bike.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?9. De Blue-bike-app
Je kan enkel een defect melden voor de laatste fiets waarmee je een rit hebt gereden. Bovendien moet aan volgende voorwaarden worden voldaan:
- Het gaat om een fiets uitgerust met een slim slot. Om een defect te melden voor een fiets uitgerust met een sleutelslot, moet je het defect melden aan de sleutelautomaat.
- Je moet je rit beëindigd hebben op een Blue-bike-locatie
- Jij bent de laatste gebruiker van de fiets
Mocht je pech hebben tijdens je rit, dan kan je beroep doen op gratis pechbijstand van Ethias. Je sluit het slot en blijft bij de fiets tot de pechverhelpingsdienst van Ethias aankomt. Je rit wordt automatisch afgesloten. Meer informatie vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Misschien beschik je niet over de laatste versie van de app. Verwijder de huidige app op je smartphone en download de Blue-bike-app via Google Play (Android) of Apple App Store (IoS). Enkel indien je Blue-bikelid bent, kan je inloggen in de app. Lid worden doe je hier. De eerste keer dat je de Blue-bike-app gebruikt moet je de login-procedure doorlopen. Dit gebeurt in 2 stappen. In de eerste stap controleren we je e-mailadres en wachtwoord die je opgaf wanneer je lid werd. Dit is hetzelfde wachtwoord als je persoonlijke online Blue-bike-account. In de tweede stap vragen we om jouw gsm-nummer te bevestigen.
Ben je je wachtwoord vergeten? Geef hier je e-mailadres in en klik “doorsturen”. Je ontvangt vervolgens een mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Bekijk zeker je spamfolder als je de mail niet meteen terugvindt.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan enkel een defect melden voor de laatste fiets waarmee je een rit hebt gereden. Daarom staat het fietsnummer voor jou reeds ingevuld.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Met de app kan je enkel Blue-bikes ontlenen die zijn uitgerust met een slim slot. Met een Blue-bike- of MOBIB-kaart kan je beide type fietsen ontlenen. Via de app kan je checken welk type fiets op welke locatie beschikbaar is.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, de Blue-bike-app vervangt de My-Blue-bike-webapplicatie niet. Inloggen op de My-Blue-bike-webapplicatie doe je via de website. Naast je ritten raadplegen kan je ook je kaart blokkeren of je account- en betaalgegevens wijzigen. Dat kan voorlopig nog niet in de Blue-bike-app.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Je kan de Blue-bike-app, getiteld “Blue-bike”, voor Apple (iOS 8 of hoger) en Android-apparaten (Android 4.1 of hoger) downloaden via respectievelijk de Apple App Store of Google Play.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Met de Blue-bike-app kan je nagaan op welke locaties je een Blue-bike kan ontlenen en hoeveel Blue-bikes er beschikbaar zijn. Je kan je ritten opvragen en de detail van een rit zoals startlocatie, starttijd, eindlocatie en eindtijd raadplegen. Voor een rit met een Blue-bike met een slim slot kan je zelfs de route van je rit bekijken. Wees gerust, deze infomatie is enkel voor jou zichtbaar. Blue-mobility zal enkel in uitzonderlijke gevallen zoals verlies of diefstal van de fiets de routegegevens opvragen. Via de app kan je ook een defect melden voor een fiets uitgerust met een slim slot op voorwaarde dat je de rit hebt beëindigd op een Blue-bikelocatie. Mocht je toch pech hebben onderweg, dan kan je Ethias fietsbijstand inroepen. Meer informatie over pechbijstand vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?10. Hoe werkt het slimme slot?
Neen. De ritprijzen zijn dezelfde voor ritten met fietsen met een slim slot en fietsen met een sleutelslot.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Een fiets die is uitgerust met een slim slot, kan je niet openen met een fysieke sleutel. Je kan het slimme slot openen op 3 manieren:
- Via de app
Tik eerst op het zadel van een beschikbare Blue-bike die is uitgerust met een slim slot om de fiets uit zijn slaapstand te wekken. Je hoort een bieptoon. Open de Blue-bike-app en scan de QR-code op het stuurplaatje. Je hoort een aantal bieptonen. Het slot springt open. Je kan beginnen fietsen. Hoor je een lange bieptoon wanneer je de Blue-bike uit slaapstand wekt en zie je een rood lichtje op het slot branden? Dan is de Blue-bike niet beschikbaar. Probeer een andere Blue-bike wakker te schudden. - Via je Blue-bikekaart of MOBIB-kaart
Tik eerst op het zadel van een beschikbare Blue-bike die is uitgerust met een slim slot om de fiets uit zijn slaapstand te wekken. Je hoort een bieptoon. Houd de kaart nu tegen de kaartlezer van het slimme slot. Je hoort een aantal bieptonen. Het slimme slot springt open. Je kan beginnen fietsen.
Hoor je een lange bieptoon wanneer je de Blue-bike uit slaapstand wekt en zie je een rood lichtje op het slot branden? Dan is de Blue-bike niet beschikbaar. Probeer een andere Blue-bike wakker te schudden. - Via een voucher
Om een fiets die is uitgerust met een slim slot te ontlenen met een voucher, dien je gebruik te maken van de app. Wanneer je de app voor de eerste keer gebruikt, heb je de mogelijkheid om op het startscherm een vouchercode in te geven. Wanneer je al bent ingelogd met je Blue-bike-account, dan moet je eerst uitloggen. Als je vervolgens de app opnieuw opent, krijg je de mogelijkheid om de vouchercode in te geven. Tik vervolgens op het zadel van een beschikbare Blue-bike die is uitgerust met een slim slot om de fiets uit zijn slaapstand te wekken. Je hoort een bieptoon. Scan de QR-code op het stuurplaatje. Je hoort een aantal bieptonen. Het slot springt open. Je kan beginnen fietsen.
Een rit afsluiten met een Blue-bike uitgerust met een slim slot, doe je door het slot manueel te sluiten nadat je de fiets teruggebracht hebt naar de Blue-bikelocatie waar je vertrokken bent. Je kantelt daarvoor de hendel aan het slot naar de fiets toe en kan zo de hendel naar beneden duwen. Het slim slot detecteert dat je fiets is afgesloten in de Blue-bikelocatie en zal je rit automatisch beëindigen. Let wel, je rit wordt enkel afgesloten wanneer de fiets op de startlocatie staat, niet wanneer hij buiten een Blue-bikelocatie staat en het slot gesloten wordt. Je kan je Blue-bike met slim slot tijdens gebruik dus gerust onderweg sluiten. Je rittijd blijft doorlopen, en de rit wordt pas afgesloten bij het sluiten van je slot op de Blue-bikelocatie.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?In de app kan je bekijken welke locaties met slimme sloten zijn voorzien, en welke locaties nog een sleutelautomaat hebben – of een combinatie. Je herkent de Blue-bikes met slim slot ook aan de QR-code op het paneeltje op het fietsstuur. Met een Blue-bike- of MOBIB-kaart op zak ben je altijd zeker dat je een fiets kan huren. Met de app kan je enkel Blue-bikes huren die zijn uitgerust met een slim slot.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Breng de fiets terug naar een Blue-bikelocatie en stuur een sms naar 8686 en vermeld Blue smart + probleem. Blue-bike blokkeert de fiets zodat deze niet meer ontleend kan worden en stuurt snel iemand ter plaatse om de fiets te herstellen. Mocht je je niet naar een Blue-bikelocatie kunnen begeven, en je bevindt je op meer dan 1,5 km van een Blue-bikelocatie, dan kan je beroep doen op de pechverhelpingsdienst van Ethias. Blijf bij de fiets tot Ethias arriveert. Meer informatie vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Het slot is uitgerust met een hendel met veiligheidsknop. Om de beveiliging weg te nemen moet je de knop eerst draaien in de richting van “pijl 1” en vervolgens moet je de hendel naar beneden duwen in de richting van “pijl 2” om het slot te sluiten. Je kan deze instructies ook aflezen op het instructiepaneel dat bevestigd is aan de zijkant van het fietsmandje. Als het slot correct gesloten is hoor je een beep en gaat er een groen licht branden op het slot. Mocht dit niet lukken, controleer dan of een spaak van het achterwiel de sluiting van het slot belemmert.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Nee, de Blue-bike wordt altijd teruggebracht naar de locatie waar je hem hebt meegenomen. Kan dit door omstandigheden toch een keer niet anders, dan wordt hiervoor een toeslag aangerekend. Deze vind je hier.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?Het slim slot is uitgerust met een kaartlezer, gps-tracker, een bewegingssensor, led-lampjes, een geluidsbuzzer en communiceert met het centrale Blue-bikeplatform via het gsm-netwerk.
Dankzij de ingebouwde kaartlezer kan je naast het ontlenen van een fiets met de app, een fiets ook ontlenen met je Blue-bike- of MOBIBkaart. De gps-tracker maakt het voor Blue-bike mogelijk om een rit gemaakt met een fiets met een slim slot, automatisch af te sluiten wanneer het slot op een Blue-bikelocatie gesloten wordt. Bovendien kan je ook de routegegevens van jouw rit raadplegen via de Blue-bike-app. Wees gerust, de routegegevens zijn enkel voor jou zichtbaar. Blue-mobility zal enkel in uitzonderlijke gevallen zoals verlies of diefstal van de fiets de routegegevens opvragen. De bewegingssensor dient niet alleen om de fiets uit zijn slaapstand te wekken, hij wordt ook gebruikt om een eventuele poging tot diefstal te detecteren. Er gaat dan een alarm af en Blue-bike wordt onmiddellijk op de hoogte gebracht van de verdachte bewegingen. Het led-lampje en de buzzer geven via kleuren en geluiden informatie over het communicatieproces. Indien iemand bijvoorbeeld een fiets probeert te ontlenen met een geblokkeerde kaart, dan zal de gebruiker een lange beep horen en een rood lichtje zien branden. Wanneer de gebruiker de app gebruikt voor de ontlening, dan zal hij ook de reden van weigering zien.
Nog steeds geen antwoord gevonden op een vraag?