image

Nieuw bij Blue-bike

 

In 2023 introduceerden we nieuwe digitale sloten. Een groot voordeel van digitale sloten is de tijdswinst: je kiest zelf de fiets waarmee je wil rijden, dus geen wachttijd aan de automaat en niet meer zoeken naar fietsnummers in een lange rij! Deze nieuwe sloten zal je kunnen ontsluiten via onze nieuwe app. De QR codes voor het snel downloaden van de app vind je hieronder. In de App stores herken je de nieuwe app aan het blauwe logo en de uitgever Blue Mobility nv.

Aan de werking van de sleutelautomaat verandert er niets.

Hieronder vind je alle nodige info. Lees in max. 3 minuten alles wat je moet weten om snel en probleemloos onderweg (en terug) te zijn!

Dit mag je verwachten

Wat verandert er in de nieuwe app?

Met onze digitale sloten kan je je fietsrit pauzeren én beëindigen in de app. Dat gebeurt automatisch via een Bluetooth-verbinding. Je fysieke gebruikerskaart of MoBIB-kaart kan je dus niet gebruiken om een fiets met digitaal slot te ontlenen.

Ik kan mijn kaart niet overal meer gebruiken. Behoud ik deze nog?

De kaart blijft noodzakelijk om een fiets te ontlenen via de sleutelautomaten.

 

Verrassend vlot vergrendeld: 3 tips voor een correct gebruik van de digitale sloten

Check, dubbel check, triple check! Met deze drie tips ga je vlot op weg met onze nieuwe digitale sloten en vermijd je verrassingen.  

  1. Zorg dat je smartphone voldoende batterij en een internetverbinding heeft om je rit te kunnen pauzeren of te beëindigen in de app. 
  2. Pauzeer en beëindig een rit altijd via de app. Bij het pauzeren van je rit via de app, slaan we je recentste locatie op en weten we dat het slot dicht was op die locatie. Dat is van belang als je fiets gestolen wordt en je aangifte wilt doen. Ook een rit beëindigen doe je via de app. Anders blijft je rit lopen en is de fiets niet beschikbaar is voor een volgende gebruiker.  
  3. Controleer in de app of je rit bij “Mijn ritten” verschijnt. Zo ben je zeker dat je je rit correct hebt afgesloten.  
Blue-bike app

Op weg met Blue-bike

Inloggen op de app

Om de app te kunnen gebruiken moet je reeds lid zijn bij Blue-bike. Lid worden kan via de website via deze link of via de app. De eerste keer dat je de Blue-bike-app gebruikt moet je de login-procedure doorlopen. Dit gebeurt in 2 stappen;

  1. In de eerste stap controleren we je e-mailadres en wachtwoord dat je opgaf wanneer je lid werd.
  2. In de tweede stap vragen we om jouw gsm-nummer te bevestigen. Mocht je je wachtwoord vergeten zijn, dan kan je via de knop in de app “Wachtwoord vergeten.” of via deze link een nieuw wachtwoord aanvragen.

Je (eerste) ontlening

Het nieuwe digitale slot werkt door middel van Bluetooth. Om een rit te starten en te eindigen heb je een internetverbinding nodig. Je opent het slot dus niet meer met een sleutel die je via de automaat verkrijgt, of met je Blue-bike/Mobib-kaart, maar je kan rechtstreeks naar de fiets toe lopen en ontlenen via de app.

Voor Blue-bikes die zijn uitgerust met een sleutelslot, moet je wel nog steeds met je Blue-bike- of MoBIB-kaart langs de sleutelautomaat passeren. In de app of op onze website kan je bekijken welke locaties met digitale sloten zijn voorzien, welke locaties een sleutelautomaat hebben of een combinatie. In beide gevallen kan je maximaal twee fietsen tegelijkertijd ontlenen.

We zetten hieronder alles voor jou nog even op een rijtje:

 

Een Blue-bike ontlenen

Voor een fiets uitgerust met een digitaal slot

  1. Open de Blue-bike app en ga naar het scherm ‘locatie’. Zorg dat je je bevindt op een Blue-bike locatie en druk op de desbetreffende locatie op de kaart. Een overzicht met de beschikbare fietsen zal worden weergegeven waarbij jij de fiets kan kiezen die je wilt.
    • Sta je al bij een fiets? Zoek dan bovenin op het fietsnummer zodat je snel met diezelfde fiets op weg kan.
  2. Op het moment dat je een fiets hebt geselecteerd krijg je de optie om hiervoor je lidmaatschap of een voucher te gebruiken. Heb je een voucher, maar weet je niet hoe je die in de App kan gebruiken? Klik dan hier.
  3. Na je keuze wordt er verbinding met de fiets gemaakt, en zal er nog een laatste vraag zijn om de fiets te ontgrendelen. De fiets springt automatisch open zonder tussenkomst, dus je hoeft verder niets te doen en kan op weg!

Voor een fiets uitgerust met een gewoon slot (sleutelslot)

Deze werking blijft hetzelfde zoals vandaag.

 

Een Blue-bike terugbrengen – de rit beëindigen

Of het nu gaat om een Blue-bike met een sleutelslot, een slim slot of een digitaal slot, je zal de Blue-bike steeds naar de start locatie moeten terugbrengen.

Bij een Blue-bike met een digitaal slot doe je dat door in de app de fiets te vergrendelen. Hierbij krijg je de optie om de rit te pauzeren, of de rit te beëindigen. Let wel op: een rit kan enkel beëindigd worden op een Blue-bike locatie. Voor een overzicht van deze kosten, klik dan hier. Wil je je rit pauzeren, of tijdelijk op slot doen? Kies dan bij het vergrendelen van de fiets op “Rit Pauzeren”.

Bij een Blue-bike met een sleutelslot blijft de werking hetzelfde zoals gewend.

 

Een defect melden

Voor een fiets uitgerust met een digitaal slot

Je kan enkel een defect melden op het moment dat je de rit beëindigt op een Blue-bike locatie. Klik in de app op “Vergrendel je fiets” nadat je de fiets correct hebt gestald. Kies “beëindigen rit” Duw de hendel van het slot naar beneden. De app bevestigt dat het slot gesloten is. Klik vervolgens de optie “Meld de fiets defect” aan. Duid het defect aan. Noteer eventueel nog bijkomende informatie in het commentaarveld en beëindig je rit.

Voor een fiets uitgerust met een gewoon slot (sleutelslot)

Ga naar de sleutelautomaat en volg de instructies op het scherm om een defect te melden. Hiervoor dien je eerst je sleutel in te leveren.

 

Pech onderweg?

Indien je je verder dan 1,5 km van de terugbrenglocatie bevindt en je kan de fiets niet terugbrengen, dan mag je Ethias Assistance bellen voor bijstand op het nummer 011 28 28 28. Voor meer informatie betreffende de Ethias Assistance, klik hier.

 

Tarief

Het ontlenen van een fiets met een digitaal slot kost evenveel als het ontlenen van een fiets met een sleutelslot. Onze tarieven kan je hier raadplegen.

 

Rittenoverzicht

In het rittenoverzicht vind je zowel de ritten die je gemaakt hebt met een fiets uitgerust met een sleutelslot als ritten die je gemaakt hebt met een fiets uitgerust met een digitaal slot. Het rittenoverzicht vind je ook terug in de app of online in je Blue-bike-account via my.blue-bike.be

 

Vragen

Nog meer vragen? Check onze FAQ op onze website. Vind je het antwoord op je vraag niet terug, stuur ons dan een mailtje op info@blue-bike.be of neem contact op via het contactformulier. Ook suggesties en bemerkingen over de app of de werking van het digitale slot zijn meer dan welkom!

 

We wensen je in ieder geval veel fietsplezier!

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.